First!

Jag antar att jag i mitt första inlägg kort ska beskriva min nuvarande träningssituation.

Orientering
Vid höstterminsstarten har jag börjat träna på ett nytt gym i en ny stad vilket har känts lite som att börja om från noll i träningen. Vikterna här i Norrköping väger inte alls vad de borde! och inte finns de gamla maskinerna där man vet precis vilken belastning man kan förvänta sig. Mycket förvirring och prova-på de första veckorna.
Comet Gym heter gymmet jag börjat träna på och ligger på 10min cykelavstånd. Helt överkomligt. Gymmet är förhållandevis litet och har ingen egentlig maskinpark utan fokus ligger på friavikter. Kanske inte låter så lockande för många men så kostar det där efter!

Träningsupplägg
Sedan drygt ett år tillbaka har jag kört på i princip samma träningsupplägg. 2 olika pass;
"Framsidan"
bröst, framsida axlar, mage samt triceps
"Baksidan"
övre/nedre rygg, baksida axlar, traps samt biceps

Övningarna tar jag inte i någon speciell ordning, men jag kör en muskelgrupp åt gången. 3-4set 8-12 reps.
Var är då benen? bra fråga. Jag har som många andra bortsett från att träna ben på gym. Tråkiga övningar, bristande motivation och dåliga resultat ligger bakom det. Jag har resonerat så att benen får sitt vid löppassen. Men det ska det bli ändring på! Förra veckan provade jag på några knäböj och det ska jag fortsätta med.
Axlarnas mittersta parti är även det något jag valt att utesluta. Jag har tidigare fått ont i dem, men jag ska göra ett försök att hitta övningar som funkar för mig.

För att få med ben/axlar mer så har jag tänkt lägga om programmet lite. Jag tänkte prova någon vecka med:
Pass 1: Bröst, triceps, framsida axlar
Pass 2: Rygg, biceps, baksida axlar
Pass 3: Ben, mage, mitt axlar

Får se hur det går. Imorgon är det Pass 2 på schemat.

Form
Bänk 2x100kg (PB) Förra veckan
Marklyft 10x100kg Har aldrig maxa marklyft, men det jag brukar köra är 3x10x100kg och det känns stabilt.
Chins 12st
Knäböj 10x60kg hihi Första gången förra passet. Ska bli kul att se hur det går i framtiden.

Det får vara allt för ikväll. Imorgon blir det träningsrapport

Kommentarer
Postat av: Mogge

"Ben på gymmet? Det är ju samma sak som att plugga hemma"

En klassiker från etta. Men verkar ju vara andra tongångar nu

2010-11-12 @ 10:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0