Besök 1 hos sjukgymnast

Som jag skrivit tidigare här så har jag sedan en tid tillbaka haft problem med ryggmuskulaturen och idag gjorde jag ett besök hon en sjukgymnast. Väntrummet på rehabkliniken var fyllt med gamla gubbar som förmodligen hade åldersrelaterade åkommor samt byggarbetare/hantverkare som säkert hade förslitningar eller andra besvär de dragit på sig från jobbet, och så jag då, som bara gymmat lite fel och känt mig lite stram i en muskel...

Sjukgymnasten som jag träffade hette Lena Ericsson och hon var länge inne på att det var något med min ryggrad och dess stabiliserande muskler som det var fel på, men efter lite närmare undersökning så hittade vi en punkt på övre ryggen som känndes väldigt hård och spänd och var väldigt olik samma punkt på min högra skuldra. Jag fick massage och tips på stretchövningar som jag ska utföra flera gånger varje dag. Jag fick även tips om att kontakta en annan sjukgymnast Anders Töråsen som jobbade i anslutning till WorldClass-gymmet här i Norrköping som hade bättre koll på träningsskador. Jag har nu bokat en tid med honom den 28 jan (om 2 veckor).
Till sist fick jag en stor elastisk tejp över de ansträngda musklerna som ska göra det lättare att slappna av och avbelasta dem. Den skulle sitta kvar så länge som möjligt


"Kinetisk tejpning är det som friidrottarna mycket använder för att värma upp ett skadat område och ge stöd. Tejpen sitter kvar en hel vecka, är töjbar så man har full funktion i muskler och leder och ger värme på djupet så spänningar löses upp. Bra för sjuka nackar"

btw så fick jag lite beröm för "en bra utvecklad ryggmuskulatur". Det är inte varje dag! :D

Till besök 2


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0